fbpx

5x Tips om structuur aan te brengen in je werkdag

Wanneer je uit loondienst gaat en voor jezelf begint, kan het in het begin even lastig zijn om een nieuw ritme in je dagen te vinden. Je tijdsindeling is nu helemaal aan jou: hoe laat je begint, wanneer (en hoe vaak) je pauze neemt en tot hoe laat je doorwerkt. Hoe zorg je ervoor dat je toch wat structuur behoudt in deze nieuwe situatie? Ik deel mijn 5 beste tips!

1. Houd vaste tijden aan

Ja, ondernemen geeft je een grote mate van vrijheid. Maar als je de ene dag uitslaapt en de andere dag weer om 7:00 begint, raakt je lichaam in de war. Het heeft een ritme nodig. Probeer daarom wel om elke dag rond dezelfde tijd op te staan en te gaan slapen. Het heeft mij ook geholpen om ‘vaste’ werktijden aan te houden als richtlijn. Ik werk elke dag van ongeveer 8:30 tot 17:00, maar het komt vaak genoeg voor dat ik wat eerder begin of wat later stop. Dat is juist een van de perks van het ondernemen, dat je dat zelf bepaalt. Het helpt wel om een idee te hebben van wanneer tot wanneer je ongeveer werkt, zodat er enige structuur in je dag zit.

2. Lunch niet achter je laptop

Als je op de bank zit met je laptop is het verleidelijk om tussendoor wat te eten terwijl je bezig bent. Toch is het zó belangrijk om even afstand te nemen van waar je mee bezig bent en een moment te nemen om je hersenen te laten ontspannen. Lunch in ieder geval op een andere plek dan waar je zat te werken, zonder je laptop. Een change of scenery doet altijd goed! Als de zon schijnt, eet ik vaak wat korter en loop ik nog een blokje om. Beweging geeft je weer een nieuwe boost in energie waar je de hele middag op vooruit kunt!

3. Doe huishoudelijke klusjes vooraf 

Als je vanuit huis werkt, is de #1 grootste bron van afleiding huishoudelijke klusjes. ‘Even’ de was doen, stofzuigen of opruimen is een valkuil waar de meeste ondernemers nog regelmatig in trappen (waaronder ikzelf!). Wanneer je thuis bent, zie je vanzelf allerlei klusjes die je makkelijk ‘even’ kunt doen. Alleen duurt het bijna altijd langer dan een paar minuutjes en ben je ook weer volledig uit je concentratie. Zorg er dus voor dat huishoudelijke klusjes vooraf gedaan zijn of plan ze in je schema ná je werkdag. Je kunt het dan een stuk beter laten liggen en hoeft je er niet mee bezig te houden.

4. Wees voorbereid

Nu je thuis werkt, is er geen kantoor lunch of onuitputtelijk koffiezetapparaat meer. Daar moet je zelf voor zorgen. Regel een koffie en/of thee voorraad, zet een karaf water koud en bovenal: denk vooraf na over je lunch en haal het in huis! Zo voorkom je dat je plotseling naar de supermarkt moet rennen, alles dan nog thuis moet klaarmaken en zo weer een uur van je dag kwijt bent. Of al je zuurverdiende euro’s besteedt aan Thuisbezorgd (bij The Tea Lab kennen ze inmiddels mijn order van een geitenkaas-mangochutney sandwich met een brownie erbij) ;). 

5. Stel themadagen in

Als ondernemer doe je alles zelf (tenzij je werk uitbesteedt). Dat betekent dus ook dat je je met veel verschillende dingen moet bezig houden. Boekhouding, marketing, social media, klantenservice, ga zo maar door. Om structuur aan te brengen in je werkdagen, helpt het om themadagen in te stellen. Zo is vrijdag bijvoorbeeld mijn administratie dag, waarop ik alle bonnetjes en facturen in het systeem zet. Als ik op dinsdag al een factuur binnen krijg, zet ik deze gewoon even apart tot vrijdag. Op die manier hoeft je brein niet te vaak te schakelen tussen compleet verschillende taken en behoud je je focus en concentratie. Stel voor jezelf ook 1-3 themadagen (of -blokken) in en laat de rest open voor wat er op je pad komt.

Wil je meer tips om structuur aan te brengen? Op 29 mei geef ik om 10:00 een gratis webinar over structuur aanbrengen in je business. Hierin geef ik concrete tips en handvatten om aan de slag te gaan. Je krijgt zelfs huiswerk van me. 😉 Schrijf je hieronder in!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *