Ben jij een ochtend- of een avondmens? Ik houd niet per se van vroeg opstaan, maar ik ben er wel goed in en ik werk het meest effectief in de ochtend. ’s Avonds kruip ik veel liever onder een dekentje om te Netflixen of ga ik iets leuks doen met vrienden. Daarnaast heb ik altijd het gevoel dat ik ‘echt iets aan mijn dag heb’ als ik op tijd begin. 

Waarschijnlijk ben jij een avondmens en is dat waarom je dit artikel leest. 😉 De ochtenden kunnen bij jou nog wel wat structuur gebruiken. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een ochtendroutine, net zoals alles, een systeem is. En als je dat systeem goed neerzet en perfectioneert, haal je er het meeste uit. Het ligt er dus niet aan hoe jij die dag wakker wordt of hoe je die nacht hebt geslapen, maar aan hoe jouw ochtendroutine is opgebouwd en deze consequent opvolgt. It’s as simple as that!

Leuk, maar hoe doe ik dat dan?

Diegenen die mij een beetje kennen, weten dat ik ontzettend slecht ben in wakker worden. Maar écht. Er komt een wake-up light, 6 wekkers (ja, geen grap) en een hoop gesnooze aan te pas. Ik ben dan ook de laatste die je gaat vertellen dat je niet moet snoozen. 😉 Waar ik wel goed in ben, is wat ná het uit bed komen volgt. Of ik nou veel of weinig heb geslapen, ik cut niets uit mijn ochtendroutine. Waarom? Mijn ochtendsysteem werkt en als ik die niet volg, schop ik mijn hele dag in de war. Ik deel mijn drie gouden tips om jouw persoonlijke ochtendsysteem op te zetten!

1. Douche deadline

Het is onwijs verleidelijk om ’s ochtends lekker lang onder de warme douche te blijven staan. Je wordt een beetje wakker, verdrijft de slaap en geniet van het gevoel van het warme water. Om ervoor te zorgen dat je er niet eeuwig onder blijft staan, is het handig om een douche deadline in te stellen. Ik luister bijvoorbeeld elke ochtend naar de radio onder de douche en weet dat ik de kraan moet dichtdraaien als zij met het nieuws van 8 uur beginnen. Je kunt ook een aantal liedjes limiet voor jezelf instellen; een liedje duurt gemiddeld drie minuten, dus als jij binnen tien minuten klaar wilt zijn, mag je maximaal 3 liedjes onder de douche blijven staan. Voilà, het eerste systeem van jouw ochtendroutine!

2. Bepaal of jij snel de deur uit wilt zijn of tijd nodig hebt

Sommige mensen rollen een half uur voordat ze de deur uit moeten hun bed uit, anderen drinken eerst rustig een kop koffie of thee op de bank. Beiden zijn helemaal prima, omdat het per persoon verschilt wat past. Er is geen one size fits all ochtendroutine. Ik ga je niet aanraden om elke ochtend een half uur yoga te doen en te mediteren, want niet iedereen wordt hier effectiever van. Bepaal dus of dat jij de tijd wilt hebben of dat je het liefst zo snel mogelijk de deur uit bent. Ik ben iemand die echt haar tijd nodig heeft ’s ochtends. Na het hele douchen, aankleden en opmaken, ga ik rustig met mijn ontbijtje op de bank het Ontbijtnieuws zitten kijken waarvan ik drie herhalingen zie. Mijn ochtend heeft een hoog Jan de Hoop-gehalte (is het raar dat ik het jammer vind als hij vrij is?) en dit heb ik nodig om mijn dag goed te kunnen starten. Besluit wat jij nodig hebt om geordend aan je dag te beginnen en make it happen.

3. Zet tijdvakken vast voor elke activiteit

‘Geef jezelf deadlines’ klinkt wel heel streng voor de ochtend en ik kan mij zo voorstellen dat je daar dan nog geen zin in hebt. Ik heb voor mezelf ’s ochtends een aantal tijdvakken vast gezet om ervoor te zorgen dat ik nooit te laat kom. Ik moet bijvoorbeeld om 7:30 uit de douche stappen (oke, uiterlijk 7:40) en heb dan tot 8:00 om mijn make-up te doen en een outfit te kiezen. Als ik om 8 uur nog steeds sta te twijfelen over mijn kleren, moet ik gewoon aanhouden wat ik op dat moment draag. Doordat ik deze ‘deadlines’ heb gezet, hoef ik nooit te cutten in mijn ochtendroutine. Ik mag van mezelf niet tot kwart over 8 met mijn kleding bezig zijn, want dat zou betekenen dat ik niet meer kan ontbijten en zonder ontbijt functioneer ik niet. Stel voor jezelf werkende en realistische tijdvakken in zodat je nooit andere dingen hoeft te schrappen uit je routine. Want guess what? Routine werkt alleen als het routine is. 😉

Hopelijk heb je iets aan deze tips gehad! Hoe haal jij het meeste uit je ochtendroutine? Laat het me weten in de comments!

2 Responses to “Zo heb jij een effectieve ochtendroutine”

  1. Zo dankbaar voor dit, en zo leuk dat je schrijft! 🙂 Superfijn om te lezen.
    Ik heb zelf ook echt nood aan routine, maar ik ben (nog) niet echt een ochtendmens. Ik zou het wel supergraag worden, want altijd als ik wél vroeg opsta en een productieve ochtend heb, voel ik me mega energiek en voldaan 🙂 Maar ik kan dus wel tips als de jouwe gebruiken om er echt consistent in te worden 😀

    1. Hi Manon, wat leuk om te horen! 🙂 Een productieve ochtend zorgt zeker voor een heel fijn gevoel. Ik hoop dat deze tips je erbij gaan helpen om meer uit je ochtend te halen! Groetjes Shelley

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *