Prioriteiten stellen ondernemer

Je to do lijst is overvol, je planning is allang niet meer door een normaal mens te halen en je hoofd loopt over met gedachten. “Ik wil alles nú af hebben”, “dit moet ik gewoon halen” en voornamelijk “waar begin ik?”. Het meest frustrerende: uiteindelijk blokkeer je en weet je bijna niets van je to do’s af te werken. Waardoor de hele vicieuze cirkel weer opnieuw begint.

Elke ondernemer herkent dit. We hebben het altijd druk, onze to do lijst staat altijd vol en je vervelen is iets dat we niet kennen. Onze business naar een hoger level tillen? Graag! We hebben de wildste ideeën, maar veel tegelijk waardoor we uiteindelijk blokkeren. De meest gestelde vraag die ik krijg is dan ook hoe je als ondernemer het beste je prioriteiten kunt stellen om er zo productief mogelijk mee aan de slag te gaan. Met de volgende 5 stappen gaat dit je lukken!

5 tips en stappen om beter prioriteiten te stellen als ondernemer

1. Blijf ademhalen 

Oke, neem even een momentje. Zet dat wervelende hoofd van je voor heel even op mute. Breathe. Ik meen het. Tenzij je in een ziekenhuis werkt, is dit geen kwestie van leven of dood. Ik zeg niet dat je jezelf niet serieus moet nemen, want je bedrijf is heel belangrijk. Maar door alles even in perspectief te zetten, kun je de dingen vaak helderder zien. Realiseer je dat jij ook maar een mens bent (een heel ambitieuze, dat wel) en dat je geen superhuman speed hebt om al die ideeën nu uit te werken. Dat is ook helemaal niet nodig, want ze hoeven niet allemaal nu af. Got that? Ok, laten we doorgaan naar het prioriteiten stellen. Download de invuloefening hieronder door je email adres achter te laten (ik ga je niet spammen en voeg je ook niet zonder toestemming toe aan mijn mailinglist, pinky promise). Je krijgt hem dan meteen in je inbox.

2. Alle taken opschrijven

Neem de invuloefening voor je; het liefst uitgeprint, maar je kunt in PDF ook op ‘Invullen en ondertekenen’ klikken, zodat je erin kunt typen. Maak een zo beknopt mogelijke lijst van de dingen die je moet of wil doen. En dan bedoel ik dus echt beknopt! Gebruik per taak zo’n 3-5 woorden, niet meer. Op deze lijst zet je de ideeën waarvan je het idee hebt dat ze nu of heel binnenkort af moeten, dus niet de echt lange termijn plannen.

3. Prioriteiten stellen

Ga nu naast je eerste lijstje op de volgende lijst verder. Welke van de taken op je eerste lijst voegen waarde of geld toe aan je business? Zet deze op je nieuwe lijst en rangschik ze daarbij op volgorde van de taak die het meeste waarde/geld opbrengt naar de taak die het minste opbrengt. Wees hierin heel streng: het moet écht waarde of inkomsten opbrengen. Zo niet, dan wordt het voor nu even van je lijst geschrapt. We zijn immers prioriteiten aan het stellen, dus niet alles kan mee. 😉 

Beter prioriteiten stellen als ondernemer

4. Deadlines

Je hebt nu dus een lijstje met een aantal taken die het meest waardevol voor je zijn. Zet achter elke taak wat de deadline hiervoor is. Taken die je voor je klanten of in teamverband moet doen, hebben vaak een duidelijke deadline die al afgesproken is. Het kan echter ook dat je een aantal taken hebt waar geen deadline aan verbonden is, maar waarvan je wel weet dat het veel voor je zou opleveren. Bedenk op welke termijn jij dit project idealiter gezien zou willen afronden en schrijf die deadline erachter. Wees realistisch; je moet het af kunnen krijgen in die periode. Verdeel je deadlines aan de hand van de waarde van de taken – de meest waardevolle wil je als eerste aanpakken.

5. Rangschikken

We zijn er bijna! Voor het laatste lijstje rangschik je de taken op de deadlines die je net hebt gegeven. Stiekem heb je dit bij het vorige lijstje al een beetje gedaan door aan enkele taken zelf deadlines toe te kennen. Je hebt daardoor (misschien ongemerkt) al prioriteit gegeven aan enkele taken die jij het belangrijkste vindt. Zet deze nog op een laatste rijtje van de meest korte termijn deadline naar de meest lange termijn. De eerste drie zijn jouw prioriteiten!

Had je de invuloefening nog niet gedownload? Doe dat dan alsnog, het zal helpen! Je krijgt hem meteen in de inbox.

Hoe vond je deze oefening? Ik hoor graag of het jou geholpen heeft om beter prioriteiten te stellen als ondernemer. Let me know in de comments hieronder!

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Eén reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Shelley Barendregt

Shelley Barendregt

Ik ben Shelley Barendregt en ik word ontzettend blij van structuur en systemen. Mijn mailbox zal nooit 500 ongelezen e-mails bevatten en mijn laptop is netjes geordend in mapjes en categorieën. Regelmatig help ik vriendinnen en collega’s met dingen zoals hun inboxen opschonen of hun kledingkasten ordenen. Structuur, organisatie, discipline – that’s my thing!

meer over mij

Ontvang wekelijks tips om tijd te besparen en laat mij je helpen om meer structuur in je leven aan te brengen!

Populaire posts

Bedankt voor je inschrijving

Je ontvangt binnen enkele minuten een bevestiging in je inbox.