Hoe harder we groeiden en hoe meer klanten we kregen, hoe ernstiger ons tekort aan iets anders werd: tijd

Er was geen tijd over om áán het bedrijf te werken

Dat is de reden waarom ik nu experts help om minimaal 8 uur per week te besparen in hun business door efficiënte workflows, zodat jij meer tijd en focus hebt voor het groeien van je omzet.

In 2014 begon ik met werken bij een ondernemer met een start-up van een dag oud. Daar deed ik letterlijk van alles: van het binnenhalen van en samenwerken met adverteerders tot het uitzoeken van kartonnen doosjes om onze producten in te versturen en later zelfs het aannemen en sturen van het gehele team. 

Met mijn marketing studie als achtergrond was ik veel bezig met het marketen van het bedrijf en onze diensten, maar zoals in elk beginnend bedrijf vaak het geval is, had iedereen meerdere (of zeg maar gerust heel veel) petten op. Het was roeien met de riemen die we hadden, dus met een beperkte hoeveelheid tijd, geld en mensen.

Dat ging ons goed af; het bedrijf groeide als kool en binnen twee jaar waren er zelfs nóg twee bedrijven uit de eerste voortgevloeid. Onze ambitie was grenzeloos, ideeën waren er in overvloed en alle bedrijven groeiden mee. We tikten al vrij snel een paar magische omzet mijlpalen aan. Maar veel verder kwamen we niet als we niet iets zouden doen aan ons tijd probleem.. 

Het bedrijf groeide harder dan we aankonden.

Realistisch plannen

We wilden nog veel meer bereiken en zaten vol met ideeën, maar de dagelijkse gang van zaken kostte al zo ontzettend veel tijd. We zaten tegen ons groeiplafond aan op de manier hoe we het aanpakten: héél veel uitproberen, volhouden wat succesvol was en altijd met onze blik strak vooruit op de toekomst. 

Hoe harder we groeiden, hoe meer het tekort aan tijd duidelijk werd. Eindstand: de to do lijst wordt vooral heul erg lang, maar ‘m volledig afvinken konden we elke dag wel vergeten.

Als we langer zo door zouden gaan en tegen dat groeiplafond aan bleven beuken, zouden we uiteindelijk door al ons geld en energie heen zijn. Hoe hard we ook werkten, dat houden we niet jaren op 300% vol. We hadden dringend ruimte nodig om AAN het bedrijf te werken, een stapje achteruit te doen en objectief naar het bedrijf en de toekomst te kijken. Wat ademruimte en weer de helikopterview terugkrijgen, zodat we met een hoofd vol creatieve ideeën en frisse energie weer verder konden groeien.

Het bedrijf groeide niet meer omdat we tijd tekort kwamen om nieuwe plannen op te zetten en meer klanten te helpen

Alles wat we met zoveel liefde hadden opgebouwd, zou op een punt niet meer te doen zijn als we bleven doen wat we al deden.

Alles opgeven was simpelweg geen optie. 

Toen we het probleem onder ogen zagen en er iets aan deden, veranderde alles. We kregen het met de nodige aanpassingen voor elkaar om zoveel tijd te besparen dat we dubbel zoveel omzet draaiden in de helft van de tijd. 

We konden onze creatieve, ambitieuze ideeën weer op poten zetten. Plots konden er mensen op vakantie zonder tig keer geappt te worden of ze ‘heel even’ konden uitleggen hoe zus en zo werkte. Stagiaires werden ingewerkt in één middag in plaats van drie weken.

Het bedrijf liep weer als een geoliede machine, in plaats van een piepend en krakend uit-z’n-voegen-groeiend ding.

Een aantal jaar later is één van de bedrijven zelfs verkocht; wij waren niet meer nodig, het liep uit zichzelf en kon door anyone gerund worden omdat er zo’n sterke fundering stond. 

Tijd besparen ondernemer

Het was al zo druk, moesten ze nu ook nog eens tijd maken om meer tijd te maken?

Na het volgen van een growth hacking cursus ben ik met het team alle workflows doorgelopen om ze efficiënter en slimmer te maken. I’m not gonna lie, dat deden we niet in een ochtend. Het was flink wat werk en niet iedereen was helemaal overtuigd. Ze hadden het al zo druk, moesten ze nu ook nog eens hun werk in processen gieten?

Als je mij een beetje kent (maar waarschijnlijk niet, anders lees je deze pagina niet 😉 ), weet je dat ik ontzettend gestructureerd en georganiseerd ben. Structuur, efficiëntie en planning liepen als een rode draad door al mijn taken binnen die start-ups heen. Ik ben gek op opruimen en ordenen en nam het als mijn missie om dit ook binnen het bedrijf te gaan doen. Dit kon sneller, makkelijker, productiever en met minder tijdverlies. Dat wist ik zeker.

We moésten beter gebruik gaan maken van onze tijd en energie zodat het bedrijf en de omzet kon blijven groeien. Cutten in de processen wat niet absoluut noodzakelijk was. Alles binnen het bedrijf wat vaker dan één keer werd gedaan, moest in een heldere workflow gegoten worden, een systeem wat iedereen kan volgen. 

Ervoor zorgen dat de berg met handmatige taken die dagelijks werden gedaan geautomatiseerd werden of zo min mogelijk tijd kosten. Wat werd ik daar onwijs gelukkig van – dit was mijn grootste ‘spring cleaning’ ooit. 🙂 Mij krijg je niet blijer!

Die ervaring smaakte naar meer, mijn handen jeukten als ik andere ondernemers zag verzuipen in het werk. Ik heb ook altijd al geweten dat ik ooit wilde ondernemen en plotseling klikte het: dít is waar ik nog veel meer drukke ondernemers bij wil helpen.

Meer structuur in bedrijf ondernemer

Je hebt niet ‘ineens’ meer tijd. Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg.

Ik sprak dagelijks andere ondernemers en kreeg vaak hetzelfde van ze te horen: “kun je mij niet iets van jouw structuur geven, dat lijkt me zooo fijn”. Hun to do lijstjes overstromen met taken en hun hoofd met ideeën, maar er is altijd hetzelfde obstakel: te weinig tijd. 

Vanuit mijn ervaring bij die start-ups ontstond in 2018 Hashtag Lifegoals. Ik heb inmiddels al meer dan duizend ondernemers geholpen om hun bedrijf en workflows zo efficiënt te maken dat ze weer meer dan genoeg tijd hebben om ook áán hun bedrijf te werken en de omzet te groeien. Zonder dat ze zichzelf in duizend stukken moeten delen om de boel draaiende te houden. 

In mijn mening heeft iedere drukke ondernemer twee opties: je kunt blijven zeggen hoe weinig tijd je hebt, maar door blijven bikkelen en uiteindelijk onderdoor gaan aan je bedrijf, of je kunt er iets aan doen en weer de tijd, ruimte en rust in je hoofd krijgen. De keuze is helemaal aan jou. 

Wat je moet weten over mij

Als Rotterdamse heb ik een echte ‘niet lullen maar poetsen’ mentaliteit: als jij een andere situatie wil creëren, dan moet je daar actie voor ondernemen. Er alleen maar van balen dat je altijd tijd tekort komt, helpt je niet verder en al helemaal jouw bedrijf niet. 

Daarnaast ben ik vrij koppig (haha, understatement van het jaar 😜) en ben ik ook nog eens opgevoed met het motto “voor alles is een oplossing”, dus ik weiger om te geloven dat iets NIET mogelijk is. Overal is een mouw aan te passen, er is altijd een manier, linksom of rechtsom. 

Als je mij goed zou kennen, dan zou je weten dat…

… Ik ongeduldig kan zijn als ik moet wachten op resultaten. Ik wil er actief iets aan doen en de handen uit de mouwen steken. Stil zitten en wachten is niet mijn forté 🙂

… Ik gelukkig wel een ijzersterk doorzettingsvermogen heb. Ik heb ooit eens 1,5 jaar gedaan over het breien van mijn eerste kussenhoes (iets wat je in een week af zou kunnen hebben). Iedereen verklaarde me voor gek, maar ik moést en zou dat ding afkrijgen. Hij is niet erg *ahum* mooi, maar staat nog steeds te shinen op mijn bank ter herinnering dat ik niet op heb gegeven.

… Je me altijd mag wakker maken voor kaas en wijn (het liefst zelfs in die combinatie). Welke kaas? Laat ik het zo zeggen: ik heb er nog geen gevonden die ik niet lust. 😉 Jup, zelfs de blauwe stinkkazen. The stinkier the better! Mijn favo wijn is een pinot noir, een rioja of een primitivo.

.. Ik nooit nee zal zeggen tegen taart. Kan altijd wel een reden vinden waarom we het zouden moeten eten. Ik ben er echt héél erg gek op!

… Ik een echt strebertje ben. Op school wilde ik altijd al de hoogste cijfers halen en heb ik nooit een dag gespijbeld. What can I say, ik hou van regels en structuur.. 🙂 Of zoals Monica van Friends het zou zeggen: “Rules are good! Rules help control the fun!” 😜 

… Ik enorm committed en loyaal ben aan mijn vrienden & familie, maar ook aan mijn klanten. Als we samen aan de slag gaan, ga ik door het vuur voor je.

Tijd besparen tips ondernemer

Loopt je planning alweer uit omdat je deze pagina gelezen hebt?

Laten we er direct actie op ondernemen om dat te veranderen. In mijn (gratis) e-book deel ik 5 work hacks om meteen tijd te besparen in je business. Het enige wat je hoeft te doen is hieronder je voornaam en emailadres achter te laten om je in te schrijven voor mijn mails – waar ik een hoop waardevolle tips en kennis over efficiënt ondernemen in deel – en dan ontvang je het e-book direct in je inbox!