Word je elke dag opgeslokt door allerlei kleine taken? Misschien denk je dat je die zo hebt gedaan, maar kosten ze je uiteindelijk stiekem toch veel tijd en energie. Daardoor kun je in de knel komen met het halen van je deadlines, zoals het moment van lancering van een nieuw project. Elke dag druk zijn zorgt voor stress en regeltaakjes nemen veel tijd in beslag: dagelijks contact met klanten, mails beantwoorden, administratie, social media…. Al die toffe nieuwe ideeën blijven op de plank liggen en deadlines worden verschoven. Geloof me, ik weet hoe dat gaat en help nu andere ondernemers om meer rust te ervaren en die planningen wel te halen. In mijn gratis masterclass productief plannen geef ik je de handvaten die je nodig hebt. En in deze blog geef ik alvast 3 tips weg om je op weg te helpen.
3 tips om je deadlines te halen
1. Knip je project, deadline of lancering op in kleine stukken
Je kunt al snel opzien tegen een grote taak. Juist daardoor ga je het voor je uit schuiven. Want waar moet je beginnen met die gigantische klus die op je wacht? Dus wacht je tot het laatste moment, wanneer de deadline in zicht komt en je wel actie moet ondernemen. Het gevolg? Stress, urenlang hard doorwerken, paniekvoetbal en brandjes blussen. Knip dat project op in kleine stukken, spreid je taken uit over een aantal weken/ maanden. Zo wordt het een stuk behapbaarder en hoef je niet langer op te zien tegen die (voor je gevoel) enorme hoeveelheid werk.
2. Val terug op succesformules uit het verleden
Moet je echt helemaal opnieuw het wiel uitvinden? Of kun je verder bouwen op successen uit het verleden? De kans is groot dat je al ervaring hebt met, in ieder geval een deel van, de taken die op je wachten. Je hoeft echt niet alles opnieuw te doen, succesformules uit het verleden werken nu waarschijnlijk nog steeds en hoeven alleen een update te krijgen. Je bespaart ontzettend veel tijd, energie en headspace wanneer je gebruikt wat je al hebt en daar nog iets veel mooiers van maakt!
Voor je klanten overigens ook heel fijn. Zo krijgen ze iets wat al een paar keer getest en verbeterd is, in plaats van iets nieuws dat nog bewezen moet werken in de praktijk.
3. Taken delegeren en een team om je heen bouwen
Moet je écht alles zelf doen of kun je ook dingen uitbesteden? Bouw een team om je heen met mensen die je helpen om je deadlines en doelen te bereiken. Ik onderhoud zelf contact met mijn team via een Trello bord. Super easy en effectief. Spreek duidelijk je verwachtingen uit en geef aan wanneer taken af moeten zijn. Investeren in goede mensen om je heen kost tijd, maar levert je veel op.
Als jij ook je bedrijf wilt runnen vanuit rust in plaats van stress, nodig ik je graag uit voor de volgende editie van mijn gratis online masterclass. Daarin leer ik je hoe je je business zo inricht dat je nooit meer last-minute bezig bent met je lanceringen en waardoor je geen omzet meer onnodig laat liggen. Het hoeft namelijk echt niet elke keer zo’n ‘ding’ te zijn, wanneer je iets nieuws wilt opzetten. En al helemaal niet iets waar je over hoeft te stressen omdat alles nog op het laatste moment moet gebeuren.