3 tips om je inbox slim te organiseren

Inbox organisatie tips

Hoe ziet jouw inbox eruit? Goed gestructureerd en geordend of een jungle van (ongelezen) e-mails? Ik gok dat laatste 😉. Veel ondernemers zijn niet gek op hun inbox en laten het een beetje verslonzen. Niet raar ook, je hebt al zo veel te doen. Maar wist je dat je met een paar handigheidjes veel slimmer gebruik kan maken van je inbox*? Ik zet mijn favoriete tips om je inbox te organiseren voor je op een rijtje.

*Ik werk zelf met Gmail, maar ik weet dat vrijwel alle tips voor elke mailprovider toepasbaar zijn.

3 tips om je inbox slim te organiseren

Inbox tip #1: Automatisch label toepassen

Ik maak per project een mapje (een ‘label’) zodat het niet op één grote hoop komt. Zo heb ik een map voor mijn coaching klanten, een voor gratis sessies die ik geef, een voor inkomende facturen, enzovoort. Nu zou het veel te veel werk zijn als ik dat allemaal handmatig moet bijhouden, dus heb ik ingesteld dat alles van een bepaalde afzender in map X komt, facturen automatisch in de administratie map, etc. Je kunt je inbox op die manier automatisch voor je laten sorteren! In Gmail heet dit een filter instellen. Let er dan ook even op dat je ‘inbox overslaan’ aanvinkt, anders komt het alsnog op die grote hoop te liggen.

Tips om je inbox te organiseren

Inbox tip #2: Archiveren

Vroeger verwijderde ik altijd alles wat ik niet meer nodig had. Dat ruimt lekker op, maar is niet zo handig, want als ik contact gegevens moest opzoeken van iemand die ik lang geleden gesproken had, dan waren die niet meer te vinden. Daarom archiveer ik nu de mails die niet meer in mijn inbox hoeven te staan. In je archief kun je altijd alles terugzoeken. Ruimt wel op, maar is dus niet definitief verdwenen. Handig!

Inbox hack tip #3: Verzenden ongedaan maken

Deze functie kennen maar weinig mensen. Het gebeurt nogal eens dat je een mail net iets te snel verstuurt en dat er nog iets bij had gemoeten. Meestal sturen we er dan nog maar een mail achteraan en zo gaat het overzicht snel verloren. Je kunt ook instellen dat je de mail binnen 30 seconden na het verzenden nog kunt terughalen en aanpassen. Ideaal! Je hebt geen idee hoe vaak ik daar gebruik van maak. 😉

Ik deel elke week dit soort tijdbesparende hacks en tips met mijn mailinglist. Wil jij ook mijn (gratis) mails ontvangen? Schrijf je dan hieronder in!

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meer lezen? Dit vind je waarschijnlijk ook interessant:

Shelley Barendregt

Shelley Barendregt

Ik ben Shelley Barendregt en ik word ontzettend blij van structuur en systemen. Mijn mailbox zal nooit 500 ongelezen e-mails bevatten en mijn laptop is netjes geordend in mapjes en categorieën. Regelmatig help ik vriendinnen en collega’s met dingen zoals hun inboxen opschonen of hun kledingkasten ordenen. Structuur, organisatie, discipline – that’s my thing!

meer over mij

Ontvang wekelijks tips om tijd te besparen en laat mij je helpen om meer structuur in je leven aan te brengen!

Populaire posts

Bedankt voor je inschrijving

Je ontvangt binnen enkele minuten een bevestiging in je inbox.