Meer focus en productiviteit als creatieve ondernemer

Meer focus productiviteit als creatieve ondernemer

Ben je als ondernemer creatief, of ben je gefocust en gestructureerd? De twee lijken voor velen niet samen te gaan. Toch zou je als creatieve ondernemer vaak willen dat je soms wat meer focus had. Als je wéér dat ene belangrijke document kwijt bent, een afspraak bent vergeten of een deadline hebt gemist. Maar ergens ben je bang dat meer structuur in je bedrijf betekent dat er geen ruimte is voor je creatieve zone of genius. En juist die is zo belangrijk voor je. Gelukkig hoeven de twee elkaar absoluut niet uit te sluiten. Sterker nog, met de juiste focus en productiviteit creëer je juist meer ruimte voor je creatieve plannen. 

Ik zat laatst in de trein en plotseling komt er een man naar me toe. “Pardon, mag ik wat vragen?”. Ik vermoed dat hij een jaar of 70 is. Hij kijkt me aan en wacht geduldig op mijn antwoord. Natuurlijk, ik ben wel nieuwsgierig wat hij wil weten. “Ik zag dat boek op uw tafeltje liggen en was er eigenlijk even benieuwd naar?”. Op mijn tafeltje glanst de felrode kaft van het boek Hyperfocus van Chris Bailey.

Ik vertel hem in het kort dat het gaat over hoe je je brein zo goed mogelijk kan inzetten om óf juist enorm te focussen (hyperfocus), óf juist focus los te laten zodat je creativiteit gaat vloeien (scatterfocus).Hij neemt het even mee naar zijn stoel zo’n 2 rijen achter mij om de achterkant van de kaft te lezen. Een paar minuten later komt hij terug.

Hij vertelt me dat hij, toen hij het boek op mijn tafeltje had zien liggen, zich eerst afvroeg waarom de maatschappij nu zo gericht is op focussen. Altijd maar focus focus focus, productiviteit en effectiviteit. Waar is de creativiteit en spontaniteit gebleven?  Vroeger was hij zakenman, daar ervaarde hij dat ook in de praktijk. Maar het lijkt alleen maar ‘erger’ geworden te zijn in de loop van de jaren.

Meer productiviteit als ondernemer

Creativiteit versus productiviteit als ondernemer

Hij had gezien dat mijn boek vol gekleurde plakkertjes zit van inzichten die ik wil kunnen terugvinden en zag meteen dat ik een erg ‘lineair’ persoon ben (zijn woorden). Blijkbaar kun je al aan me zien dat ik zo gestructureerd ben. Nu is hij beeldend kunstenaar en spendeert hij zijn dagen mega creatief. Hij was dus ook zeer aangenaam verrast dat de helft van het boek gaat over hoe je door minder te focussen meer creativiteit krijgt. We hebben een tijdje zitten praten over de balans tussen productiviteit en creativiteit en daar zit zoveel waardevols in dat ik het met je moét delen. 🙂

Op het eerste gezicht lijken de twee niet samen te gaan. Dat hoor ik ook veel van ondernemers. Als ik vertel dat ik het schrijven van mijn content (zoals deze blog) batch op één schrijfdag per maand, krijg ik standaard de vraag wat ik dan doe als ik die dag geen inspiratie heb. Kan je niet veel beter ‘met de flow mee’ werken? Schrijven wanneer je daar inspiratie voor hebt? Een van de belangrijkste reden waarom ik een mega productieve EN creatieve ondernemer kan zijn: ik zorg ervoor dat ik een balans tussen hyperfocus en scatterfocus heb.

Scatterfocus: een focus voor creativiteit 

Hyperfocus is wanneer je compleet focust op één iets. Als je in de hyperfocus-modus (dat rijmt geinig) komt, ben je compleet immersed in wat je aan het doen bent. De tijd vliegt voorbij zonder dat je het door hebt. Scatterfocus is het tegenovergestelde; je laat dan alle gedachten vrij door je hoofd gaan zonder je er op een te focussen. Het is het bewust op beloop laten van je gedachten en hersenspinsels. Je activeert dan je ‘default mode network’ waarmee je brein connecties maakt tussen alle losse informatie die je er hebt rondzwerven. En voilà: creatieve ideeën.

Alleen hyperfocus is niet goed. Dan ben je doodop en helemaal uitgeblust na een dag werken. Alleen scatterfocus is ook niet goed. Dan ontstaan er misschien wel allemaal geniale ideeën, maar wordt er niets mee gedaan omdat de actie in de praktijk mist. Er moet een balans zijn.

Meer focus ondernemer

Meer ruimte voor creativiteit in je bedrijf

Maar dat moet realistisch gezien wel kunnen in je bedrijf, daar moet je het op inrichten. Je kan nu wel beslissen om voortaan elke week een moment voor scatterfocus te hebben, maar als je op dat moment omkomt in het to do’s en nog een hele lijst moet afwerken voordat het weekend is, dan komt er vrij weinig van om even lekker te gaan zitten en nergens aan te denken en de creativiteit te laten vloeien. Dan wordt je gedwongen om veel tijd in hyperfocus door te brengen om maar die to do lijst in ieder geval een béétje af te werken, waardoor je uitgeput bent van alles wat je moet doen. Good luck als je dan nog een moment wil nemen om vrij na te denken. Dat wordt eerder een momentje doezelen op de bank met Netflix op de achtergrond. 😉

Het is juist wanneer je ze afwisselt, dat je knallers van resultaten krijgt. Met hyperfocus verzet je bergen met werk, zodat je in scatterfocus alle ruimte en tijd hebt om je op het creatieve te storten. En andersom krijg je in scatterfocus de beste inzichten en ideeën waardoor je je hyperfocus kan besteden aan dingen die resultaat opleveren in je business.

Creativiteit, productiviteit en focus combineren in de praktijk

Elk kwartaal doe ik een CEO week waarin ik een hele week geen (klant) afspraken heb, maar nadenk over mijn bedrijf. Hoe het gaat, waar ik heen wil, wat voor dingen ik nog wil doen. Een week lang scatterfocus. Daar komen zoveel waardevolle ideeën en inzichten uit, dat ik daar mijn hyperfocus na die week aan besteed. Zodat mijn bedrijf zich blijft ontwikkelen.

Het is niet creativiteit OF efficiëntie, het is EN. Ik hoop dat we die brug steeds vaker slaan, in plaats van het als tegenpolen te zien. Later dat treinritje kwam de oude kunstenaar nog een keertje naar me toe. Hij was het boek aan het zoeken op Bol.com omdat hij het wilde kopen. 😉 Ook al is deze blog geen boek review, mocht je benieuwd zijn, je vindt ‘m hier. Inmiddels met een nieuwe, niet meer felrode kaft. 

Wil je als creatieve ondernemer genoeg ruimte om spontaan met je inspiratie aan de slag te gaan, maar ook meer werk gedaan krijgen op een dag? Ik geef regelmatig een gratis masterclass waarin je leert hoe je je bedrijf en workflows zo inricht dat je genoeg tijd hebt om zowel AAN als IN je bedrijf te werken. De perfecte balans tussen productiviteit en creativiteit voor elke online ondernemer. Schrijf je hier gratis in.

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Gratis masterclass

DE FORMULE VOOR 6 UUR TIJDWINST PER WEEK OM JE BEDRIJF VERDER TE GROEIEN

Jouw bedrijf loopt goed en je hebt een berg aan omzet-verhogende ideeën om het nog veel verder te groeien. Maar hoe vaak je je ook voorneemt om ze uit te voeren, je komt er nooit aan toe omdat je veel te veel te doen hebt.

In deze gratis masterclass leer ik je hoe je minimaal 6 uur per week tijdwinst behaalt in je bedrijf door het efficiënter in te richten, zelfs als je het nu zo druk hebt dat je niet eens 6 minuten over hebt. 

schrijf je hier in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer lezen? Dit vind je waarschijnlijk ook interessant:

Foto van Shelley Barendregt

Shelley Barendregt

Ik ben Shelley en ik help high achieving ondernemers om tijd te besparen, zodat jij je kan bezighouden met het uitvoeren van je creatieve en omzet-verhogende plannen die je business doen groeien. Van overvolle to do lijst die elke dag nóg langer wordt (terwijl je keihard werkt), naar alleen nog doen waar JIJ gelukkig van wordt, terwijl de rest is geautomatiseerd, geoptimaliseerd of gedelegeerd.

MEER OVER MIJ

emails die je tijd besparen

Schrijf je hieronder in en ontvang wekelijks tips over hoe je je business en tijd zo efficiënt mogelijk inricht.

gratis masterclass

Elke week 6+ uur tijdwinst door je bedrijf efficiënter in te richten

lees verder

Best-gelezen artikelen

Bedankt voor je inschrijving

Je ontvangt binnen enkele minuten een bevestiging in je inbox.