Tips voor een goede dagplanning als ondernemer

dagplanning ondernemer tips

Het is een van de meest gestelde vragen die ik krijg: hoe maak je als ondernemer een goede, productieve dagplanning? Veel mensen denken dat ik, als de structuur ninja die ik ben, mijn dag tot op de minuut plan. Integendeel! Ik ben absoluut geen fan van het plannen van tijdsblokken in je dag. Er is dan namelijk geen enkele ruimte voor iets waar iedereen mee te maken heeft, maar waar bijna niemand rekening mee houdt: chaos. Het resultaat is dat je planning de meeste dagen niet vol te houden is en je vaak onvoldaan je laptop dichtklapt.

Waarom een dagplanning met tijdblokken niet werkt als ondernemer

In mijn agenda vind je daarom niet “9.00-11.00 Salespage afmaken, 11.00-12.00 Instagram posts inplannen”, etc.⁠ Voor mij (en vele andere ondernemers) werken vastgezette tijdvakken juist averechts. ⁠Er is dan namelijk geen enkele ruimte voor chaos. Ga eens bij jezelf na: hoe vaak komt er wel niet iets tussendoor dat je niet had verwacht? Waarschijnlijk dagelijks of wekelijks. Plan je in tijdvakken, dan loopt vervolgens de ene na de andere uit en ligt je hele planning voor je het weet in duigen. 

Stel je voor dat je van 9:00 tot 11:00 de tijd hebt om je salespage af te maken en dat er om 9:30 al iets tussendoor komt, bijvoorbeeld een onverwachte telefoontje van een klant, een kind/partner/vriendin wie plots jouw aandacht nodig heeft, een enorme focusdip die je niet had zien aankomen.. Dan loopt je volgende blok vanaf 11:00 ook meteen uit, en die daarna, en die daarna. 

Daarnaast heb je soms simpelweg meer tijd nodig voor een taak omdat je het onderschat hebt of mis je inspiratie waardoor het langer duurt. Dan is de druk van een aflopend tijdvak in je agenda niet bepaald ideaal. ⁠Wat de oorzaak van de chaos ook is, de eindstand is vrijwel altijd hetzelfde: je krijgt niet alles af die dag omdat je tijdvakken allemaal in elkaar uitlopen en je sluit ’s avonds niet voldaan je laptop af omdat er nog zoveel werk is blijven liggen. ⁠

Als er iets demotiverend is, is dat het wel. Dan heb je die hele planning voor niets gemaakt. Maar hoe maak je dan wel een goede dagplanning die werkt voor jou als ondernemer?

Dagplanning tips ondernemer

Zo ga je productief om met chaos in je dagplanning

In plaats daarvan werk ik met themadagen en maximaal 3 to do’s per dag die prioriteit hebben. Deze taken heten mijn VITs: Very Important Tasks. (Als je mijn Pretty Productive Planner in huis hebt, zul je de naam al herkennen. ;)) Deze drie taken hebben absolute prioriteit; als ik die af krijg, ben ik in principe al tevreden.⁠

Daarnaast zijn er de bonus to do’s – alles wat ik verder nog doe als ik de VITs af heb. Ook ik ‘moet’ meer dan drie dingen doen op een dag, maar de VITs zijn het allerbelangrijkst. Daarna is er echt nog alle ruimte voor bonus taken! En wat is het een heerlijk gevoel als je niet alleen je VITs af hebt, maar ook nog wat bonus taken hebt kunnen aftikken op een dag. ⁠Door te werken met VITs en bonus to do’s zijn je prioriteiten helder. Mocht je dag anders lopen dan gepland, dan weet je dus ook direct waar je mee verder gaat en wat je best even een dag op kunt schuiven. 

Chaos hoeft dus niet te betekenen dat je een slechte planner bent of dat een dagplanning maken ‘nou eenmaal niets is’ voor jou. Chaos is part of life! Door de vaste tijdsblokken te skippen en in plaats daarvan te werken met VITs en bonus to do’s, creëer je ruimte voor iets waar we nou eenmaal allemaal mee te maken hebben. 

Ik hoop dat je deze tips nuttig vond! Wil jij nog meer concrete tips en stappen om beter te leren plannen? Doe dan mee met mijn gratis Grip op je Planning challenge. Daarin krijg je vier dagen lang iedere ochtend een waardevolle video je inbox, samen met opdrachten die je helpen om de tips meteen toe te passen op je werkdag. Aan het einde van de week weet je hoe je als ondernemer een week- en dagplanning maakt vanuit je doelen (in plaats van de waan van de dag) en sla jij voortaan iedere dag met een voldaan gevoel je laptop dicht.

Schrijf je hieronder in voor de gratis Grip op je Planning challenge!

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

2 reacties

  1. Bedankt voor de tips, ik zal ze naar mijn man doorsturen, hij is ook een ondernemer. Ik denk dat hij ook een systeem voor personeelsplanning nodig zal hebben, het is nog een klein bedrijf maar langzaam maar zeker groeit het wel. Hopelijk zal dit hem helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer lezen? Dit vind je waarschijnlijk ook interessant:

Shelley Barendregt

Shelley Barendregt

Ik ben Shelley en ik help high achieving ondernemers om tijd te besparen, zodat jij je kan bezighouden met het uitvoeren van je creatieve en omzet-verhogende plannen die je business doen groeien. Van overvolle to do lijst die elke dag nóg langer wordt (terwijl je keihard werkt), naar alleen nog doen waar JIJ gelukkig van wordt, terwijl de rest is geautomatiseerd, geoptimaliseerd of gedelegeerd.

MEER OVER MIJ

emails die je tijd besparen

Schrijf je hieronder in en ontvang wekelijks tips over hoe je je business en tijd zo efficiënt mogelijk inricht.

exclusieve podcast

In 5 stappen meer tijd om je bedrijf en omzet te groeien

lees verder

Best-gelezen artikelen

Bedankt voor je inschrijving

Je ontvangt binnen enkele minuten een bevestiging in je inbox.