Een van de grootste tijdlekken die ik zie bij ondernemers is het maken van social media content. Het schiet er op de een of andere manier altijd bij in, naast alle dagelijkse to do’s, vragen van klanten, snelle verzoeken en brandjes om te blussen. En als je dan na weken radiostilte op je kanaal weer eens besluit om iets te plaatsen, dan doe je makkelijk een uur (of twee) over het samenstellen van je post. Als dat herkenbaar is, I’ve got you! Ik deel mijn beste tips die je gaan helpen om enorm veel tijd te besparen op social media.
Waarom social media je zoveel tijd kost
Allereerst zijn we als ondernemers veel te perfectionistisch in het maken van social media content. Het is bijna alsof onze hele business afhangt van die ene post.. Zo stond ik er in ieder geval vaak in.
Oké, misschien was ik zelfs nog wel wat erger. 😉 Mijn plan was om op Instagram drie keer per week te posten en daarnaast dagelijks actief te zijn op Stories. Op papier klinkt het helemaal top en haalbaar. In de praktijk bedacht ik me vaak op vrijdagmiddag dat ik nog niets gepost had die week en dat ik dus dat hele weekend elke dag iets zou moeten plaatsen om nog aan mijn plan te voldoen.
Vervolgens had ik 100 ideeën voor die ad hoc post, waaruit ik eerst nog moest kiezen wat dan nu het beste paste. Als ik eindelijk het idee had gekozen (spoiler alert: dat duurde ff), moest er nog een caption geschreven worden. En dan ook nog een foto erbij zoeken die ook een beetje lekker in mijn feed paste. Als laatste moesten er nog hashtags komen – je snapt het, het duurde allemaal bij elkaar onwijs lang.
Ik vind het bijna genânt om toe te geven, maar ik kon wel 3 uur aan één post kwijt zijn. Met drie posts per week is dat 9 uur aan alleen Instagram posts… Niet echt een manier waarop je als ondernemer je bedrijf wil (of kan) runnen, in mijn ogen. Tenzij je professionele Instagram poster bent van beroep, dan vind je het misschien prima. 😉
Tips om tijd te besparen op social media
Inmiddels heb ik mijn social media systeem flink geoptimaliseerd en heb ik nog maar 1,5 uur per week nodig voor al mijn social kanalen bij elkaar (Instagram, LinkedIn, mailing). Wil jij dat ook bereiken? Dan heb ik goed en slecht nieuws voor je.
Het slechte nieuws is dat er niet één gouden tip of shortcut is waarmee jij dat ook onmiddellijk behaalt. Sorry 😉 Maar gelukkig zijn er wel een aantal factoren die samen zwaar wegen. Factoren die, als je ze toepast op jouw unieke situatie, een enorm verschil gaan maken en ervoor zorgen dat je je nieuwe, productieve en tijdbesparende manier ook écht vol gaat houden.
Het zijn vier belangrijke vragen om jezelf te stellen:
- Hoe schrijf jij het beste en snelste? Als je het voorbereidt (bijvoorbeeld alvast een content kalender vooraf invult zodat je weet waar de post over moet gaan) of als je spontaan iets uit je mouw schudt?
- Wat is je optimale focus omgeving? Denk aan de locatie (bekend of juist onbekend, veel of weinig prikkels, etc.), maar ook aan de muziek, mensen (of afwezigheid van), koffie (altijd belangrijk) en wat voor spullen je om je heen hebt liggen (zorgen ze voor afleiding of creativiteit?).
- Welke mogelijke stoorzenders zijn er en hoe zet je die uit? Ik kan echt geen content schrijven als mijn mailbox ook open staat en ik nieuwe berichten zie binnenkomen. Hetzelfde geldt voor WhatsAppjes.
- Wanneer maak je je content? Doe dit bijvoorbeeld op een vaste dag of moment zodat je niet – net als ik vroeger – je op vrijdagmiddag bedenkt dat je nog 3 posts moet maken.
Door jezelf af en toe deze vragen te stellen, zie je snel wat je doet en wat daarin wel en niet voor je werkt. Met kleine en grote tweaks die voor jou werken, kun je gemakkelijk een ultra productieve social media-modus voor jezelf creëren. Dat gaat je helpen om flink wat tijd te besparen op social media!
Ik ben heel benieuwd hoeveel tijd jij besteedt aan het maken van content voor je social media?