Het einde van het jaar staat om de hoek en dat betekent ook dat er een plan moet komen te liggen voor volgend jaar. Misschien heb je die al, misschien ga je dat deze week doen, misschien komt het er eigenlijk nooit van om een jaarplan te maken. Benieuwd hoe je als ondernemer goed en snel een jaarplan maakt? Ik heb onlangs die van mij gemaakt en deel graag met je hoe ik dat heb aangepakt.
Ik verbaas me er vaak over hoe weinig ondernemers werken met een concreet jaarplan. Vaak is er een algemeen omzetdoel voor het jaar, bijvoorbeeld ‘100k omzet behalen’ of je eerste ’10k maand draaien’. Er zijn echter maar weinig ondernemers die uitstippelen hoe ze bij dat doel willen komen. Met als gevolg dat er al snel maanden voorbij vliegen, zonder dat je ook maar een stap dichterbij komt.
Dat uitstippelen, daar wil ik je bij helpen. Ik neem je mee in de twee belangrijkste stappen waarmee jij in één korte, productieve sessie je concrete nieuwe jaarplan opstelt als ondernemer.
Stap 1: Een productieve jaarreflectie
We beginnen met een cruciale stap vóór het nieuwe plan die vaak vergeten wordt: de jaarreflectie. Wat reflectie betreft zie ik twee ‘soorten’ ondernemers de laatste jaren. De een zit bij zonsopgang klaar met een bullet journal om uren te reflecteren en te schrijven. De ander heeft (of neemt) daar geen tijd voor en reflecteert daardoor helemaal niet.
Beiden zijn niet fout, iedereen lekker z’n eigen ding. Maar er is ook nog een tussenweg: kort en effectief reflecteren. Een jaarreflectie is namelijk essentieel. Deze helpt je om grip te krijgen op het afgelopen jaar en waardevolle lessen mee te nemen naar het volgende. Je successen en wins, maar ook je verbeterpunten.
Jaarreflectie vragen voor ondernemers
Ik stel mezelf altijd de volgende vragen bij een jaarreflectie:
- Wat werkte dit jaar het beste? Waar kwam het meeste resultaat uit? In omzet, waarde en geluk. Geen natte vinger werk, maar kijkend naar de cijfers en acties.
- Wat werkte dit jaar niet of slecht? Was het het idee zelf of de uitvoering ervan? Wat kan ik ervan leren?
- Heb ik mijn doelen gehaald? Zowel het jaardoel als de individuele maanddoelen. En hoe komt dat?
- Zijn er dingen blijven liggen? Zo ja, waardoor?
Giet het vooral in een vorm die voor jou werkt, maar besef ook dat het geen uren hoeft te duren. Ik word daar zelfs een beetje kriegelig van. 😉 Het antwoord op deze vragen schrijf je in principe op in een kwartiertje tijd. Het is goed om te evalueren zodat je ervan leert, maar we laten ons er soms ook door afleiden om maar niet te hoeven doen wat voor ons ligt. Learn from the past, but don’t get stuck in it.
Deel 2: Je nieuwe jaarplan voor je bedrijf
Zodra ik de reflectie heb afgerond, ga ik met een schets van het jaarplan van 2022 aan de slag. Ook met het jaarplan begin ik door mezelf een aantal vragen te stellen:
- Hoe kan ik volgend jaar meer doen van wat goed werkt?
- Wat is er dit jaar blijven liggen dat ik nog mee wil nemen naar het nieuwe jaar?
- Wat heb ik verder aan ideeën voor mijn bedrijf?
- Waar word ik gelukkig van, waar gaat mijn hart sneller van kloppen? Hoe kan ik dat op zakelijk vlak invullen?
Tips om een goed jaarplan te maken als ondernemer
Als die input op papier staat, begin ik met een verdeling over de maanden. Ik deel de ideeën in per maand en schrijf de daarbij horende omzetten op. Een maand omzetdoel is namelijk nooit het jaardoel gedeeld door 12. Dat zou betekenen dat jij nooit met vakantie bent en je elke maand exact dezelfde prestatie neerzet. In de realiteit is dat vaak gewoon niet zo – er zijn pieken en dalen in elke branche. Dat hoort erbij, dus het is belangrijk dat je dat ook in je omzetdoelen verwerkt.
Aan het einde kijk ik of de verdeling realistisch is en of ik er blij van word. Uiteindelijk is dat namelijk waar het voor mij om draait: dat ik dagelijks gelukkig word van wat ik doe en daar (goed) van kan leven!
Zo maak je in één productieve sessie een duidelijk jaarplan. Wil je weten hoe je dit jaarplan vervolgens omzet in maandelijkse doelen met wekelijkse en dagelijkse to do’s? Bekijk dan eens mijn Plannen als een Pro training, waarin ik je een unieke, enorm effectieve methode leer om volgend jaar iedere dag met heldere focus jouw geniale nieuwe jaarplan uit te voeren.
Op zoek naar meer inspiratie en handvatten om je jaar, maanden en weken zó in te delen dat je het meeste uit je bedrijf en groei kunt halen? In mijn gratis masterclass ‘Het geheim om je bedrijf te groeien met rust, focus en overzicht’ geef ik je mijn bewezen methode om elke dag zo productief mogelijk te werken aan dat wat écht belangrijk is. Het wordt heel waardevol, dus mis ‘m niet! Schrijf je hier gratis in.