Je tijd bijhouden: als ondernemer is de kans groot dat je het al doet. Toch is het tracken van je uren niet alleen een (ietwat saai) administratief taakje. Het kan je namelijk ook enorm waardevolle inzichten opleveren voor de groei van je bedrijf. Het af en toe verzamelen van deze slimme insights mag dan ook niet ontbreken in jouw CEO-rol binnen je bedrijf. Hoe dat werkt én hoe je het makkelijk zelf doet, vertel ik je in deze blog.
Er is één asset die elke ondernemer heeft. Of je nou geen cent hebt of juist een grote buffer hebt opgebouwd, social media-savvy bent of juist gillend gek wordt van al die platformen. Ongeacht of je al ondernemers ervaring had voordat je begon of niet. Die ene asset maakt het verschil of jouw bedrijf succesvol is of niet (wat succes dan ook voor jou mag betekenen). Het is – je raadt het waarschijnlijk al – tijd.
Altijd te weinig uren in een dag
Nu denk je misschien “ik heb veel te weinig tijd!”. Waarschijnlijk lees je daarom mijn blog zelfs. Maar met deze asset gaat het er 100% om hoe je hem inzet, want uiteindelijk hebben we allemaal 24 uur in een dag. Net zoals Beyoncé, Michelle Obama of any other rolmodel. 😉 Natuurlijk kunnen er allerlei omstandigheden zijn waardoor je minder écht beschikbare tijd hebt dan een ander. Of misschien wil je je gebruikelijke hoeveelheid werk juist gedaan krijgen in minder uren. Het is dan nóg belangrijker hoe je je uren inzet.
Hoe dan ook, je tijd is de meest kostbare asset die je hebt. Dat geldt voor iedereen, maar zeker voor ondernemers: je hebt voor je gevoel altijd te weinig uren in een dag. Daarom wil ik je vandaag echt, echt, écht uitdagen om jezelf af te vragen: waar zit jouw tijd in?
- Komt dat overeen met de doelen die je wil behalen?
- Ben je blij met hoe je tijd is verdeeld?
- Zitten jouw uren in zaken die je bedrijf vooruit brengen?
- Hoeveel geluk en vrijheid leveren je geïnvesteerde uren je op?
Om hier achter te komen, neem ik elk kwartaal een moment om kritisch naar mijn uren te kijken. Waar besteed ik mijn allerbelangrijkste currency aan? In de rest van dit artikel deel ik wat je met deze inzichten kunt doen en hoe je makkelijk zelf je uren kunt bijhouden!
Hoe het bijhouden van je uren je kan helpen groeien
In zijn boek Het Clockwork-effect laat Mike Michalowicz zien waarom het bijhouden van je uren als ondernemer zo waardevol is. Hij vertelt over de 4 D’s waar je tijd in kan zitten: Doing (doen van het werk), Deciding (beslissingen maken), Delegating (taken uitbesteden en overdragen aan een ander) en Designing (werken aan de lange termijn visie en strategie van je business). Die heb ik er bij de vorige analyse eens bijgehouden.
Wat ik (en grote kans jij ook) fantastisch vind is Designing, werken AAN mijn bedrijf. Don’t get me wrong, ik vind de andere drie D’s ook heerlijk, maar ik ga echt ‘aan’ van het nadenken over en uitwerken van hoe ik Hashtag Lifegoals nog verder kan groeien en opschalen.
Daarom heb ik goed gekeken hoe de verdeling van mijn tijd is over de 4 D’s (spoiler alert: het zou niet 25% per D moeten zijn). Als ik namelijk als doel stel om mijn bedrijf op te schalen naar X omzet of Y klanten dit jaar, maar er 90% van mijn tijd zit in Doing, dan gaat het erg lastig worden om met maar 10% voor de overige 3 D’s dat doel te halen.
Als jij gelukkig wordt van het áán je bedrijf werken, maar je tijdverdeling laat zien dat je daar überhaupt nooit aan toekomt, dan kun je gaan bekijken in welke taken je tijd verloren gaat. En daar de nodige aanpassingen doen. Zo kwam ik tot de conclusie dat ik erg tevreden ben met hoeveel tijd ik in Designing kan steken (zo’n 40%), maar dat er stiekem meer uren waren geslopen in Delegating. Daardoor weet ik dat ik die processen moet optimaliseren zodat het weer wordt teruggebracht naar minder.
Het geheim van succesvolle ondernemers
Helaas zijn er maar weinig ondernemers die kritisch blijven op waar ze hun tijd aan besteden. Omdat je het druk hebt, omdat je het vergeet bij te houden of omdat je er simpelweg geen zin in hebt. En daarmee laat je je meest kostbare asset door je vingers glippen..
Het grote verschil met de meest succesvolle ondernemers is dat zij super waakzaam zijn op hun tijd. Ze gaan niet in op elke virtuele koffiedate, denken niet uren na over hoe hun website eruit moet komen te zien, en besteden hun tijd aan dat wat het meeste impact heeft op de groei van hun business. Ze laten hun dag niet regeren door alle kleine regeltaakjes en brandjes die geblust moeten worden.
Als ondernemer je uren bijhouden en analyseren
Hoe jij je tijd besteedt, is de key tot of jij wel of niet je doelen haalt. Hoe ambitieus ze ook mogen zijn. Daarom wil ik je uitdagen: track je tijd eens de komende twee weken. Als twee weken als veel aanvoelt, start dan gewoon met één week. Gebruik bijvoorbeeld mijn favoriete gratis tool Toggl Track. Daarmee label je makkelijk je verschillende taken, projecten en klanten. Alle data verzameld? Kijk dan kritisch naar hoe het verdeeld is.
Op die manier kan het bijhouden en analyseren van je uren enorm veel verschil maken in het succes van je bedrijf en jouw geluk als ondernemer. Benieuwd naar het boek waar ik het over heb? Die vind je hier. Weet je dat er aan sommige taken teveel tijd verloren gaat en zou je die graag anders besteden? Ik nodig je graag uit voor mijn online masterclass Slimmer werken, waarin je leert hoe je 8-20 uur per week bespaart in jouw bedrijf. Je kunt je hier gratis inschrijven.